Experimenteren met verstilling

Zie je geen cursusinhoud staan? Log dan eerst in via Mijn account.


We leven sterk vanuit ons hoofd, zo zijn we getraind. Daarom is onze natuurlijke neiging vooral ons intellect te gebruiken om tot inzichten en besluiten te komen. Inmiddels weet je dat je ratio daar te beperkt voor is. Zo kom je tot weinig doorleefde besluiten.

Onze intuïtie fluistert eerder, dan dat ze roept. De geluiden van onze omgeving zijn vele malen luider dan deze fluisterstem. Ook de stem van je eigen gedachten overschreeuwt deze stille stem voortdurend. Om je intuïtie te herkennen, is verstilling nodig. Letterlijk, door de afleiding van omgevingsgeluiden uit te zetten of te minimaliseren en figuurlijk, door even geen aandacht te schenken aan die voortdurende gedachtenstroom. Je keert je aandacht van buiten naar binnen en laat in de ontspanning inzichten opkomen. Soms komt het inzicht direct, soms op een later moment, als je het (even) losgelaten hebt.

De stem van je intuïtie fluistert in de luide wereld om ons heen…


Wat je hier gaat ontdekken

In deze module staan we eerst stil bij het belang van verstillen. Daarna onderzoek je je eigen manier van ontladen en opladen (charge and unwind). Waar kan jij winnen aan energie door meer balans te creëren?
Van daaruit ga je actief ruimte maken voor verstilling. Buiten, wandelend, met de audio ‘lunchwandeling’ in je oortjes (geschikt voor ieder moment van de dag) en met de blik naar binnen tijdens een zitmeditatie.

Waarom is dit belangrijk?

Tijd nemen voor verstilling is een voorwaarde voor sterk leiderschap.
Visie ontwikkelen, nieuwe kansen en mogelijkheden ontdekken, koers bepalen, draagvlak creëren en zo samen successen boeken, het kan alleen ontstaan vanuit een innerlijke rust. Hetzelfde geldt voor inzicht in grotere persoonlijke vragen over wat jou drijft en of het pad dat je bewandelt bij je past.

Verstillen helpt ook om stress te verminderen en je blik te verruimen. Wederom voorwaarden voor heldere intuïtieve wijsheid. Je trekt je alles minder persoonlijk aan, waardoor je je er minder druk om maakt. Door vanuit ontspanning zaken aan te kijken, kun je je meer overgeven aan wat er is. Dit geldt zowel voor al die externe factoren als jouw reactie hierop. Overgave betekent geen gelatenheid, maar juist vertrouwen op een grotere stroom. Die laat je automatisch breder kijken. Je kunt alles makkelijker in perspectief ziet. In die verstilling leer je reacties vanuit ego, die je intuïtie versluieren, ook sneller doorzien.

Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang

Bertolt Brecht

Wat het zo lastig maakt…

Tijd nemen om, ogenschijnlijk, niets te doen is vaak een enorme uitdaging! Al zijn we doordrongen van het belang, we zijn zo gericht op actie, dat we vergeten dat de basis van waaruit we handelen, bepalend is voor succes. Onze Westerse cultuur kent een overwaardering voor doen. We leven in de illusie dat hard werken en veel taken afwerken tot sterke resultaten leidt. Hiermee gaan we voorbij aan de natuurlijke creatiecyclus. Misschien ben jij ook geneigd om ‘lege tijd’ eerder als een luxe te beschouwen, iets waar het werk vooral niet onder mag leiden?

Tijd voor verstillen, maar hoe dan?

Zelf ken ik de verleiding van doorhollen maar al te goed. Weer een vink op mijn lijstje, het geeft me een instant bevrediging. Het is verleidelijk om nog even iets af te maken, in plaats van bewust pauzes in te lassen om ruimte te maken voor het volgende. In een te volle werkdag blijven grotere vragen liggen, worden gesprekken minder effectief en worden besluiten gaandeweg trager en rationeler.
Je kent vast de frustratie van duizend brandjes blussen, terwijl je met overstijgende zaken bezig wil zijn. Hoe meer je verantwoordelijk bent voor grotere vraagstukken, hoe urgenter het belang van verstilling. Het vraagt het doorbreken van een patroon bij jezelf om het anders te doen. En stap voor stap een patroon doorbreken in je organisatie.

Begin bij jezelf, neem regie over je agenda waar mogelijk en geef het goede voorbeeld. Als je zelf de slag te pakken krijgt, en ook je worstelingen deelt, wordt het makkelijk anderen te inspireren tot ‘lege tijd’.


Vormen van verstilling

De meest effectieve manier van verstillen is een vorm van meditatie of mindfulness. De dag starten en/of eindigen met een meditatie (10-30 minuten per keer), geeft een diepere rust gedurende de dag.

In deze cursus laten we je kennis maken met twee soorten meditaties (uit onze eigen meditatie bibliotheek).
De een is een zittende meditatie, waarbij je de aandacht leert focussen. De ander is een wandelmeditatie, waarbij je leert je waarneming te verbreden. Omdat de tweede fysieke activiteit in de buitenlucht combineert met ‘je hoofd leegmaken’, is deze ook erg geschikt om als pauzemoment te gebruiken tijdens een werkdag.

Mediteren leidt niet alleen tot een toenemend gevoel van rust. Er is de laatste jaren veel onderzoek verricht naar het effect van meditatie op onze hersenen. Zo blijkt dat mensen die langer dan drie maanden consequent mediteren, makkelijker hun aandacht kunnen verdelen over prikkels uit hun omgeving. Dit wordt zichtbaar op EEG scans. Daarbij blijkt dat het zelfs om blijvende veranderingen in de activiteit van de hersenen gaat. Mensen krijgen door het mediteren meer controle over de beperkte capaciteit van hun hersenen, concludeert een onderzoekster. 

(Dit blijkt o.a uit recente onderzoeken van A. Raffone (Universiteit van Rome) en H. Slagter (Universiteit van Wisconsin)


Wat kan altijd?

Neem consequent tijd voor ‘witjes’ op een dag, voor lege momenten:

  • Stop regelmatig enkele seconden met waar je mee bezig bent, om je volle aandacht te richten op je houding en adem: ontspan je spieren en verdiep je adem (ook tijden meetings).
  • Ga tussen twee taken door naar buiten en wandel, al is het maar vijf minuten.
  • Sluit een aantal keer per dag voor een minuutje je ogen, zet je voeten plat op de grond (of ga staan), en volg tien seconden je ademhaling.
  • Neem een glas water en drink het met je volle aandacht leeg.
  • Staar uit het raam en kijk naar de wolken.

Klik hier om naar de Charge & Unwind cyclus te gaan.

[/student]

Categories: deelnemer